Trh se staršími byty se začal probouzet od léta loňského roku, kdy se počty prodaných nemovitostí v rámci sítě začaly zvyšovat dvouciferným tempem oproti druhé polovině roku 2022, kdy trh zasáhlo ochlazení způsobené rekordním růstem sazeb hypotečních úvěrů.
„V letošním prvním čtvrtletí tento trend pokračoval, což bylo způsobeno zejména snižujícími se sazbami hypoték a správným nastavením prodejních cen. Mnoho prodávajících přistoupilo na snížení nabídkové ceny, aby mohli nemovitost prodat, což se projevilo ve zrychlení prodejní doby, která se v březnu zkrátila na 33 dnů. Takto krátké období od zveřejnění do rezervace jsme naposledy zaznamenali v první polovině roku 2021, kdy se prodejní mediánová doba pohybovala kolem 20 dnů,“ vysvětluje Jan Hrubý, generální ředitel RE/MAX Česko a Slovensko.
Zatímco prodej bytu trvá přibližně měsíc, prodej domu obvykle vyžaduje více času, obvykle 3 až 4 měsíce, s ohledem na jiný druh poptávky. Domy jsou dražší než byty a na trhu jich není takové množství. Velkými výkyvy prochází také rekreační nemovitosti, u kterým jsme zaznamenali obrovskou poptávku a zvýšení cen v době covidových restrikcí. V posledních dvou letech se situace zklidnila a o zájmu o chalupy rozhoduje především lokalita a stav. Potvrzuje se, že domy a rekreační objekty se v zimě prodávají déle než v létě. Od ledna do března se tedy prodávají chaty, které byly na trhu v průměru o více než 3 měsíce dříve.
Aktuální průměrné ceny bytů
V březnu 2024 hlavním městě Praze vzrostla průměrná realizovaná cena starších bytů v osobním vlastnictví na 118 000 Kč korun za metr čtvereční, což je o 13 000 korun (+12 %) více než loni, ale o 7 000 korun méně než před dvěma lety. V Brně se průměrná cena staršího bytu vyšplhala na částku 95 810 korun za metr čtvereční což je 10 000 korun více než ve stejném období vloni, ale o 10 000 korun méně než před dvěma lety.
Celková průměrná cena v ČR je aktuálně 77 000 korun za metr čtvereční, což je o 12 000 Kč více než loni (+18 %) a stejně jako před dvěma lety. Celkový průměr je velmi ovlivněn strukturou prodeje, pokud se více prodává v Praze, má to větší vliv na statistický růst a naopak.